تاریخ
 
No Image
تاریخ پيوند ثابت

سؤال: "بنوفراس بن غنم " چه کسانی بودند؟

جواب: ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود درباره آبنو فراس مى نویسد: آنها یکى از قبایل عرب بودند که به شجاعت اشتهار داشتند. یکى از سران معروف آنها شجاعِ مشهور، "ربیعة بن مکدّم" بود که در حیات و مرگش حامى زنان و کودکان بود و مى گویند: او تنها کسى است که بعد از مرگ خود نیز به حمایت مظلومان برخاست. داستان این حمایت چنین است که گروهى از سواران بنى سلیم به او حمله کردند در حالى که جمعى از زنان و کودکان، با او بودند و او تنها مدافع آنان بود. او به مقابله برخاست. دشمنان تیرى به سوى او رها کردند که بر قلبش نشست و مى خواست به زمین سقوط کند، ولى نیزه خود را به زمین زد و بر آن تکیه کرد و تا مدّتى بر بالاى مرکب بى حرکت ماند و به زنان و کودکان اشاره کرد که هر چه سریع تر خود را به قبیله برسانند. بنى سلیم که از شجاعت او در هراس بودند، به گمان این که هنوز زنده است نزدیک نیامدند. کم کم از عدم تحرّک او نسبت به حیات وى ظنین شدند. یکى از آنان تیرى به اسب او پرتاب کرد، اسب به زمین افتاد و معلوم شد که مدتى قبل از آن جان داده است، و این در حالى بود که زنان و کودکان خود را به قبیله رسانده بودند و از اسارت دشمنان جان سالم به در برده بودند.(1)
در کتاب بلوغ الادب نیز آمده است که هر نفر از شجاعان این قبیله با ده نفر از مردان شجاع قبایل دیگر، برابرى داشته است و آنها شجاع ترین قبایل عرب محسوب مى شدند.(2)
به همین دلیل امام علی(ع) در خطبه25 نهج البلاغه بعد از نفرین لشکریانش آرزو می کند که ای کاش به جای یاران متمرّد و سرکش خود، هزار نفر از قبیله بنی فارس می داشت.
جالب این که سربازان امام (علیه السلام) در کوفه بالغ بر ده ها هزار نفر، بلکه به روایتى یکصد هزار نفر(3) بودند ولى امام (علیه السلام) آرزو مى کند همه آنها تبدیل به یک هزار نفر از شجاعان قبیله بنى فراس شوند و این نشان مى دهد که تا چه حدّ لشکر کوفه بى استقامت و بى کفایت بودند و تا چه حدّ مردان قبیله بنى فراس شجاع و پراستقامت. آنها علاوه بر شجاعت ذاتى، در سایه ایمان به اسلام شجاعت بیشترى یافتند.
همان گونه که قرآن مى گوید: «کَمْ مِنْ فِئَة قَلیلَة غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِاِذْنِ اللهِ».(4)(چه بسیار گروه هایى که به فرمان خدا، بر گروه هاى عظیمى پیروز شدند). (5)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته: m.r در: دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    به وبلاگ من خوش آمدید

لينك دوستان

< Html />

    ورود اعضا:

    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:
     

    بازدید امروز : 12
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 12
    بازدید ماه : 467
    بازدید کل : 160608
    تعداد مطالب : 121
    تعداد نظرات : 15
    تعداد آنلاین : 1

توضيحات

No Image No Image