امام علی(ع) و مساله بیعت با ابوبکر
 
No Image
امام علی(ع) و مساله بیعت با ابوبکر پيوند ثابت

سؤال: آیا امام علی(ع) با خلیفه اول بیعت نمود؟

جواب: در این که موضع على (علیه السلام) در برابر خلیفه نخست و تصمیمى که در سقیفه بنى ساعده گرفته شد چه بوده است، در میان مورّخان و محدّثان گفتگوست. دانشمندان و علماى شیعه و اهل سنت در این مسأله اتفاق نظر ندارند. شارح بحرانى مى گوید: غالبِ علماى شیعه را عقیده بر این است که على (علیه السلام) از بیعت با خلیفه نخست خود دارى کرد و گروهى از بنى هاشم نیز در این مسأله با او هم صدا بودند، ولى سرانجام گروهى آمدند و آنها را به اجبار نزد ابوبکر بردند و امام (علیه السلام) و سایر بنى هاشم، از روى اکراه بیعت کردند.
مطابق قول دیگر امیرمؤمنان على (علیه السلام) در خانه ماند و بیرون نیامد. آنها نیز چون احساس کردند که او تنها است و اقدامى ضد آنان نمى کند، از آن حضرت صرف نظر کردند.
در اینجا نظر دیگرى است که غالب محدّثان اهل سنّت طرفدار آن هستند و آن این که امام (علیه السلام) شش ماه از بیعت خوددارى کرد تا فاطمه زهرا (علیها السلام) بانوى اسلام دیده از جهان بربست. بعد از آن آمد و از روى اختیار بیعت کرد.
مرحوم شرف الدّین در المراجعات، در اینجا تحلیل جالبى دارد. خلاصه آن این است که: امام (علیه السلام) مى خواست از یک سو حقِّ مسلّم خود در خلافت، و نص و وصیت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) را محترم بشمارد و از سوى دیگر، به منافقان و بد اندیشان ـ که براى محو اسلام، در کمین نشسته بودند و اختلافات مهاجران و انصار نیز، زمینه را براى قدرت نمایى آنان فراهم مى ساخت ـ مجالِ عرضِ اندام ندهد. به همین دلیل مدتى از بیعت خوددارى کرد تا مسأله نخست، یعنى (مقامِ خلافت و امامت او)، تثبیت گردد و سپس براى حفظ اسلام و دفع شرّ منافقان، اقدام به بیعت کرد تا مسأله دوم روى ندهد.(1)
در بعضى از فرازهاى نهج البلاغه نیز اشاره اى به این معنا دیده مى شود.(



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته: m.r در: سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    به وبلاگ من خوش آمدید

لينك دوستان

< Html />

    ورود اعضا:

    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:
     

    بازدید امروز : 29
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 29
    بازدید ماه : 484
    بازدید کل : 160625
    تعداد مطالب : 121
    تعداد نظرات : 15
    تعداد آنلاین : 1

توضيحات

No Image No Image